Literatura

Agata Fijałkowska
„Opowieść o 47 roninach” Recenzja polskiego wydania powieści Johna Allyna
W historii o 47 wojownikach znajduje się wszystko, co potrzebne do stworzenia porywającej czytelnika powieści. Odnajdziemy tu dzielnych bohaterów, orientalną kulturę i fundamentalne problemy moralne. Autor jednak zdaje się nie korzystać z potencjału samej historii.
25 czerwca 2008

Michał „Tori” Ptaszyński
Hokkaidō – Japonia bez gejsz i samurajów – Jak to się zaczęło…
Rzadkością jest rzetelny, nie-sensacyjny opis rzeczywistości. Opis Japonii takiej, jaka jawi się na co dzień – bez udziwnień i „nadużyć semantycznych”. Czyżby aż tak trudno było sporządzić opis elementów kultury Japonii tak, by nie był on zbędnie sensacyjny, a jednocześnie był przy tym ciekawy? Zdecydowaliśmy się podjąć rękawicę…
13 listopada 2006

Agnieszka Gorońska
Jeśli nie gejsze i samuraje… to co? – „Hokkaidō. Japonia bez gejsz i samurajów”
Po „Wyspie Świętego Spokoju”, w której doktor Rzepka wylicza uogólnienia, jakie wypadałoby odrzucić, w stylu „wszyscy tu udają uprzejmość” czy „nikt nie zatrudni cudzoziemca na stałe”, następuje rozdział autorstwa profesor Ewy Grave nafaszerowany w przeróżnych konfiguracjach słowami „codziennie”, „nikt”, „wszyscy” itp.
13 listopada 2006

dr Ewa Rzanna
Obraz społeczeństwa japońskiego lat ’90-tych w powieści kryminalnej Natsuo Kirino – Out
Bohaterkami tej książki są kobiety, a dokładniej gospodynie domowe. W odróżnieniu od typowych dla kryminału postaci z marginesu, matki i żony jako opiekunki domowego ogniska znajdują się w centrum relacji społecznych.
21 kwietnia 2006

Anna Pawłowska
„Imperium znaków” – Roland Barthes
To interesujące, choć też prowokujące dzieło to próba zgłębienia, jak inna może być KULTURA; to spojrzenie na Japonię oczami człowieka z Zachodu. Mało w nim jednak konkretów.
19 kwietnia 2006

Marta Newelska
Świat przedstawiony w twórczości Murakamiego Harukiego – japoński realizm magiczny
Tak jak sam Murakami czuje wnętrza butów, w których chodzi jego bohater, tak i czytelnik słyszy zgiełk zatłoczonego Tōkyō, czuje zapach perfum dziewczyny w metrze i widzi brązowe jednorożce przy fontannie w Ogrodzie Zewnętrznym Chramu Meiji.
1 lutego 2006

Alicja Majewska
Sposoby wyrażania emocji w literaturze japońskiej
Wielu znawców kultury japońskiej twierdzi, że podstawowa różnica między sztuką zachodnią a japońską polega na tym, że o ile ta pierwsza stara się przede wszystkim być wiernym odbiciem rzeczywistości, o tyle ta druga jako główny cel stawiała sobie zawsze ukazanie wnętrza, „wyrażenie niewyrażalnego”, innymi słowy, uchwycenie istoty przedstawianego obiektu.
27 stycznia 2006

Marta Newelska
„Jestem kotem, imienia jeszcze nie mam…”
10 grudnia 2005 roku w Poznaniu odbyło się sympozjum zatytułowane „Literatura i film w Japonii”. Prof. Alfred F. Majewicz, zwrócił uwagę, iż sympozjum to jest wyjątkowe, gdyż poświęcono je jednemu tylko tytułowi – „Jestem kotem” jako powieści i adaptacji filmowej, co świadczy zarówno o wielkości tego dzieła, jak i jego twórcy.
(5 zdjęć)
1 stycznia 2006

Weronika Bruniecka
Stosunek Japończyków do przyrody i jego odzwierciedlenie w literaturze
My, ludzie Zachodu, szufladkujemy naturę według pojęć, z którymi ona sama niewiele wydaje się mieć wspólnego. Posiadamy koncepcję funkcjonowania natury jako organizmu, książki, nieładu, maszyny, znamy pojęcia boskiego piękna, źródła, socjalnej konstrukcji, i wiele innych, które wydają się nam uniwersalne. W pojęciu Japończyka natura zwyczajnie istnieje.
4 listopada 2005

Paweł Grzechowiak
Dramat nō a tragedia grecka
Teatr nō wyrasta z potrzeby manifestacji estetyki, człowiek i siły fantastyczne przenikają się, zaś tragedie – rzadko tak drastyczne jak greckie – wynikają tylko z ludzkich namiętności.
15 września 2005

Marta Newelska
Indywidualizm w literaturze japońskiej do końca okresu Edo
Pozwolę sobie zaryzykować stwierdzenie, iż Japończycy, posiadający ponoć umiejętność wybierania z zagranicznych nowości tego, co znajdzie u nich zastosowanie, przyjęli od Europejczyków termin „indywidualizm”, ale znaczenie dla niego mieli już od dawna własne.
2 lipca 2005